– Vi vil være en langsiktig samarbeidspartner for den norske bonden
For McDonald's er det viktig med lokal forankring, og Norge er ikke et unntak. Derfor er den globale restaurantkjeden helt avhengig av den norske bonden.
– Vi er opptatte av at maten vi serverer i våre restauranter er lokalprodusert og av god kvalitet. Norske råvarer er i verdensklasse, og vi er stolte av å støtte den norske bonden, sier Kristina Johansen, kommunikasjonssjef i McDonald's i Norge.
Derfor bruker McDonald´s 100% norsk storfekjøtt, og gjennom Nortura leverer rundt 8000 norske storfebønder kjøtt til burgerne vi alle kjenner så godt. I tillegg brukes det norsk kylling, økologiske egg, poteter og løk – og norsk salat, når sesongen tillater det. Totalt er 69 prosent av vareverdien i McDonald's innkjøp fra den norske næringsmiddelindustrien.
McDonald's har også stått bak innføringen av flere grønnsakssorter i Norge, som isbergsalaten og potetsorten innovator. Kjeden bruker kun norsk isbergsalat levert gjennom Bama, når sesongen tillater det.
Alle salatbøndene som leverer til McDonald's testes årlig for at kvaliteten skal sikres. Etter at salaten er høstet, sendes den til Bama for vask og kutting, og her blir hvert salathode inspisert. Derfor er kvaliteten på salaten hos McDonald's alltid på topp.
De velkjente MacFries lages av McDonald's sin helt egne potetsort, innovator, som dyrkes av norske potetbønder. Potetene er større enn vanlige matpoteter, og har en avlang fasong, som gjør dem ideelle til å lage den ikoniske pommes fritesen.
– Potetene blir vasket og behandlet hos Findus i Tønsberg etter høsting, før de sendes til restaurantene våre. Oljen vi bruker til å fritere dem i er basert på raps og solsikke, og inneholder under 1,5 prosent transfett og lite mettet fett. Slik sørger vi for kvalitet i alle ledd, og den gode smaken MacFries er kjent for.
– Vi stiller høye krav til våre samarbeidspartnere
For å sikre kvaliteten og forankringen i det norske, er McDonald's opptatte av langsiktige og gode avtaler med leverandørene. Dette sikrer også god og riktig investering i opplæring, nytt produksjonsutstyr og nye teknikker.
– Vi serverer norske kvalitetsprodukter, der matsikkerhet og kvalitet er ivaretatt hele veien fra jord til bord. Vi jobber aktivt med å bygge langsiktige og tette relasjoner med våre samarbeidspartnere for å sikre dette.
– Derfor ønsker vi å være en stabil og god samarbeidspartner for den norske bonden, noe som igjen kan bidra til at flere bønder får den forutsigbarheten de trenger for å leve av det de produserer. Vi stiller høye krav til våre samarbeidspartnere, både når det kommer til bærekraft, kvaliteten på råvarer og matsikkerhet, og disse verdiene opplever vi at den norske bonden deler med oss!
Leverandørene velges med omhu, og med utgangspunkt i McDonald's sin verdikjede. Denne skal være både etisk ansvarlig og bærekraftig.
– Vi legger vekt på åpenhet, samarbeid og gjensidig respekt med samarbeidspartnerne våre. I tillegg må alle etterfølge McDonald's etiske retningslinjer som skal sikre gode arbeidsforhold for ansatte, høy integritet og ivaretagelse av miljøet.
Hos råvareprodusentene benytter kjeden seg av sertifiseringsordninger der det finnes, og setter egne standarder der det ikke eksisterer. Alle anlegg inspiseres årlig av eksterne organer som kommer på uanmeldte kontroller. I tillegg gjennomgår alle produktene sensoriske og mikrobiologiske kontroller, og produktene må være kontrollert og godkjente før de ender opp på restauranten.
– Eksempelvis har vi laget Supplier Workplace Accountability-standarder (SWA) spesielt for våre leverandører som driver skjærerier, slakterier, produksjon og distribusjon. Disse inneholder krav til medarbeidernes arbeidsvilkår. Eksterne revisjonsfirmaer, som Bureau Veritas, evaluerer om leverandørene lever opp til SWA-standardene.
– Stolte over å være del av Årets unge bonde
Med et så sterkt fokus på norske råvarer, er McDonald's helt avhengige av rekrutteringen til landbruket. Dette er en av flere grunner til at McDonald's i Norge er en del av Årets unge bonde.
– Norske råvarer er i verdensklasse, og målet med Årets unge bonde er å støtte den norske bonden, øke rekrutteringen til norsk landbruk og sette søkelyset på produksjonen av norsk kvalitetsmat. Dette er noe vi brenner for, og vi er veldig stolte over å være en av initiativtakerne og ta del i den årlige kåringen sammen med Norges Bygdeungdomslag og Felleskjøpet Agri.
Å ta vare på bonden er også en viktig del av selskapets bærekraftsarbeid, som baserer seg på den internasjonale strategien «Billions served».
– Den handler ikke bare om at vi serverer god mat av norske råvarer, men at vi skal støtte opp om våre medarbeidere, gjester, leverandører, franchisetakere og ikke minst lokalsamfunn. Å være en del av lokalsamfunnet og en god nabo, er viktig for oss. Å redusere matsvinn, forbedre emballasjen, redusere avfallet og resirkulere mer er også noe vi jobber aktivt med.